اخبار روز

گنجی که در دهان کوسه است/عکس

به گزارش خبرگزاری ریمینو، دندان های کوسه ببری با قدمت 7000 ساله از اولین شواهد باستان شناسی در جهان مبنی بر استفاده از دندان کوسه در سلاح های کامپوزیتی، یعنی سلاح های متشکل از چند قسمت است. تا به امروز، قدیمی ترین چاقوهای دندان کوسه کشف شده کمتر از 5000 سال قدمت داشتند.

بر اساس یافته‌های این تیم بین‌المللی، مشخص شد که دو دندان کوسه اصلاح‌شده زمانی به عنوان تیغه به دسته‌ها متصل بوده و به احتمال زیاد در مراسم یا جنگ مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

این دو دندان کوسه در حفاری به عنوان بخشی از یک برنامه تحقیقاتی باستان شناسی اندونزیایی-استرالیایی پیدا شد. هر دو نمونه در سایت‌های باستان‌شناسی منسوب به فرهنگ Toalean یافت شدند، گروهی از مردم جوینده که از حدود 8000 سال پیش تا دوره‌ای ناشناخته در گذشته نزدیک در جنوب غربی سولاوسی زندگی می‌کردند.

دندان های کوسه به کار رفته در این سلاح هم اندازه و از کوسه ببری Galeocerda cuvier که تقریباً دو متر طول دارد به دست آمده است. در هر دو دندان یک سوراخ وجود دارد.

یک دندان کامل یافت شده در غار لانگ پانینگ دو سوراخ دارد که از ریشه تشکیل شده است. غار دیگری که در غاری به نام Leang Bulu’ Sipong 1 یافت شده است، دارای یک سوراخ است، اگرچه شکسته است و احتمالاً در ابتدا دو سوراخ داشته است.

بررسی میکروسکوپی دندان ها نشان داد که آنها زمانی با استفاده از نخ های گیاهی و ماده ای چسب مانند به یک گروه قوی متصل شده اند. چسب مورد استفاده ترکیبی از مواد معدنی، گیاهی و حیوانی بود. همین روش اتصال در تیغه های دندان کوسه مدرن که توسط فرهنگ های سراسر اقیانوس آرام استفاده می شود، یافت می شود.

بررسی لبه های هر دندان نشان داد که از آن برای سوراخ کردن، بریدن و تراشیدن گوشت و استخوان استفاده می شود. با این حال، آسیب وارد شده به این دندان بیشتر از آسیب وارد شده به دندان کوسه در طول عمر آن است. در حالی که این بقایای به طور سطحی نشان می دهد که مردم توئل از چاقوهای دندان کوسه به عنوان ابزار برش روزمره استفاده می کردند، مشاهدات قوم نگاری جوامع جدیدتر و همچنین داده های باستان شناسی و تجربی خلاف این را نشان می دهد.

چرا دندان کوسه؟

جای تعجب نیست که چاقوهای ساخته شده از دندان کوسه در قصابی پاهای حیوانات به همان اندازه در ضربه زدن در زمان جنگ و بریدن پوست عمیق موثر هستند. در واقع، تنها نقطه ضعف استفاده از دندان‌ها این است که خورده و کوتاه می‌شوند و باعث می‌شود تا در مدت کوتاهی نسبتاً سریع فرسوده شوند و در نهایت استفاده از چاقوی دندان کوسه به عنوان یک چاقوی روزمره غیرعملی است.

این واقعیت که دندان‌های کوسه می‌توانند باعث بریدگی عمیق شوند نیز توضیح می‌دهد که چرا چاقوهای دندان کوسه در زمان حال و گذشته به سلاح‌هایی برای درگیری و فعالیت‌های آیینی محدود شده‌اند.

گنجی که در دهان کوسه است/عکس

چاقوی دندان کوسه در زمان های اخیر

جوامع متعددی در سراسر جهان دندان های کوسه را در فرهنگ مادی خود گنجانده اند. به طور خاص، افرادی که در سواحل زندگی می‌کردند و به طور فعال کوسه‌ها را شکار می‌کردند، احتمال بیشتری داشت که دندان‌های کوسه بیشتری را در طیف وسیع‌تری از ابزارها بکار ببرند.

مشاهدات جوامع مدرن نشان می دهد که زمانی که از دندان های کوسه برای ابزارهای زینتی استفاده نمی شد، تقریباً به طور جهانی برای ساختن چاقوهایی مناسب برای استفاده در درگیری یا تشریفات و حتی مبارزات تشریفاتی استفاده می شد.

به عنوان مثال، یک چاقوی رزمی رایج در سراسر کوئینزلند شمالی دارای یک تیغه بلند است که از حدود 15 دندان کوسه تشکیل شده است که پشت سر هم در یک محور چوبی بیضی شکل قرار گرفته اند و برای ضربات به پهلو یا پشت دشمن استفاده می شود.

سلاح‌هایی از جمله نیزه‌ها، چاقوها و چماق‌های مسلح به دندان‌های کوسه نیز در سرزمین اصلی گینه نو و میکرونزی شناخته می‌شوند و در تاهیتی نیزه‌ها بخشی از لباس عزاداری هستند.

اما در شرق، مردم کیریباتی به خنجر، شمشیر و نیزه ساخته شده از دندان کوسه معروف هستند که در درگیری های مرگبار استفاده می شد. اعتقاد بر این است که دندان‌های کوسه‌ای که در مکان‌های باستان‌شناسی مایا و مکزیک یافت می‌شوند در جنگ‌های تشریفاتی استفاده می‌شوند و در تونگا، آئوتاروآ، نیوزلند و کیریباتی، دندان‌های کوسه به عنوان تیغه‌های خالکوبی شناخته می‌شوند.

در هاوایی، به اصطلاح “دندان برش کوسه” به عنوان یک سلاح مخفی برای بریدن سر مردگان و تمیز کردن استخوان های آنها برای آماده سازی برای دفن معمولی استفاده می شد.

گنجی که در دهان کوسه است/عکس

سایر یافته های باستان شناسی از دندان کوسه

تقریباً تمام مصنوعات دندان کوسه کشف شده در سراسر جهان به عنوان اشیاء تزئینی شناخته شده یا تفسیر می شوند. در واقع، دندان‌های کوسه اصلاح‌شده‌ای که در ابزارها استفاده می‌شوند، در مکان‌های باستان‌شناسی باستانی یافت شده‌اند.

تک دندان کوسه ببر با سوراخ از بوانگ مرابوک، ایرلند، مربوط به حدود 39500 تا 28000 سال پیش است. 11 دندان تک سوراخ از جزیره بوکا نیز مربوط به حدود 9000 تا 5000 سال پیش و تعداد نامعلومی از دندان های Garivaldino در برزیل بین 9400 تا 7200 سال پیش است. با این حال، در هر یک از این موارد، اقلام احتمالاً جواهرات شخصی بودند و نه سلاح.

مصنوعات دندان کوسه اندونزیایی که اکنون با ترکیبی از تغییرات و ردپای میکروسکوپی پیدا شده اند نشان می دهد که آنها فقط با یک گروه مرتبط نیستند، بلکه به احتمال زیاد با یک مراسم خاص یا ماموریت رزمی مرتبط هستند.

بیشتر بخوانید:

این دندان‌های کوسه سولاوسی چه گوشت انسان و چه حیوان را می‌برند، می‌تواند اولین شواهدی را ارائه دهد که نشان می‌دهد کلاس خاصی از سلاح در منطقه آسیا و اقیانوسیه برای مدت طولانی‌تری از آنچه قبلا تصور می‌شد وجود داشته است.

منبع: phys.org

227323

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا