دانستنی ها

سوزاندن 800 کالری در خانه و کاهش خطر حمله قلبی!

با نزدیک شدن به شب، هوا مرطوب‌تر می‌شود و خواب زمستانی شروع می‌شود، ممکن است ترک ورزش وسوسه انگیز باشد. در واقع، یک نظرسنجی از 2000 بزرگسال بریتانیایی نشان داد که اکثر مردم در ماه‌های تاریک زمستان ورزش را به یک سوم کاهش می‌دهند. با این حال، در حالی که ورزش در اطراف پارک ممکن است در شرایط سرد و مرطوب کمتر جذاب باشد، یک مطالعه جدید روی بیش از 450000 بزرگسال بریتانیایی نشان داده است که یک ورزش ساده که می توانید در خانه انجام دهید می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

به گزارش پی ام آپ به نقل از دیلی تلگراف، این یافته ها که ماه گذشته درآترواسکلروز (تصلب شرایین) منتشر شد، نشان داد که انجام پنج قدم در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند سکته، لخته شدن خون و حمله قلبی را تا 20 درصد کاهش دهد. این مطالعه جدیدترین مطالعه از یک سری مطالعات است که نشان می دهد چگونه بالا رفتن از پله برای سلامتی ما مفید است.

مطالعه جداگانه ای که توسط دانشگاه بیرمنگام در سال 2021 انجام شد و 52 زن کم تحرک را مورد ارزیابی قرار داد، نشان داد که بالا رفتن از پله ها دو بار در روز در یک دوره هشت هفته ای باعث بهبود آمادگی هوازی، کاهش کلسترول و افزایش فشار خون  وسلامت قلب و عروق خونی می شود.

مزیت مهم دیگر این است که بالا رفتن از پله یکی از بهترین تمرینات برای چربی سوزی است. نتایج یک مطالعه در سال 2021 که در چین انجام شد نشان داد که شرکت کنندگان زن پس از سه جلسه بالا و پایین رفتن از پله ها در یک دوره 12 هفته ای مقدار قابل توجهی چربی بدن خود را از دست دادند.

تعداد کالری هایی که می سوزانید به وزن شما بستگی دارد، اما اگر از پله ها بالا می روید، انتظار داشته باشید که 530 تا 835 کالری در ساعت بسوزانید. این بدان معناست که برای یک جلسه 10 دقیقه ای بالا رفتن از پله، تقریبا 90 تا 140 کالری می سوزانید.

بالا رفتن از پله بزرگترین گروه عضلانی شما را درگیر می کند و کالری سوزی را به حداکثر می رساند. در واقع، بالا رفتن از پله ها 23 درصد بیشتر از دویدن، 250 درصد بیشتر از شنا، 63 درصد بیشتر از دوچرخه سواری و 400 درصد بیشتر از راه رفتن با سرعت 2 مایل در ساعت کالری می سوزاند.

هر چه پله ها شیب دارتر باشند، کالری بیشتری می سوزانید. بالا رفتن از پله ها عالی است زیرا می توانید هر قدم را به آرامی بردارید اما همچنان کالری زیادی بسوزانید. این به این دلیل است که عضلات تحت تنش منقبض و کوتاه می شوند. این وضعیت به طور خودکار کالری بیشتری از انقباضات غیرطبیعی می سوزاند که ماهیچه ها بلند می شوند، مانند هنگام دویدن.

جالب اینجاست که مطالعه ای توسط دانشگاه بیرمنگام نشان داد افرادی که به جای بالا رفتن از پله ها پایین می روند، چربی شکمی بیشتری از دست می دهند.

برخلاف دویدن برای حرکت بر روی پله نیازی به رفتن به باشگاه ورزشی یا پارک ندارید. محققان دانشگاه بیرمنگام که گروه خود را به دو دسته افرادی که پله نوردی را در باشگاه انجام می‌دادند و افرادی که صرفا در خانه این کار را انجام می‌دادند تقسیم کردند به این نتیجه رسیدند که بالا رفتن از پله در خانه دست کم به اندازه یک روال معمول مبتنی بر باشگاه موثر است.

همچنین یک خبر خوب برای افرادی که مشکلات مفصلی دارند وجود دارد: بالا رفتن از پله ها برای زانوها و باسن راحت تر از دویدن است زیرا شوک کمتری به بدن وارد می کند. این به این معنی است که می توانید کمی سریعتر بهبودی خود را بازیابی کنید و کمی بیشتر فشار بیاورید یا این کار را به طور منظم انجام دهید.

همچنین بالا رفتن از پله ها کاری است که می توانیم در سنین بالاتر انجام دهیم. مطالعه ای بر روی فارغ التحصیلان 60 تا 70 ساله هاروارد نشان داد که انجام حداقل 10 قدم در هفته با کاهش خطر مرگ به هر علتی مرتبط است.

چگونه از صدمات جلوگیری کنیم؟

برخی افراد درد مفاصل شدیدی دارند که بالا رفتن از پله ها را دشوار می کند. اما بهتر است اجازه ندهید کمی ناراحتی شما را پایین بیاورد، بنابراین نباید از ضربه زدن خودداری کنید، مگر اینکه ضربه بزنید.

اگر مطمئن نیستید با پزشک مشورت کنید. هرکسی که از پله برقی بالا می رود باید به درستی خنک شود تا از آسیب دیدگی جلوگیری شود. حرکات کششی یوگا برای خنک شدن و افزایش انعطاف پذیری شما خوب است. بالا رفتن از پله شامل استفاده از خم شدن مفصل ران است، بنابراین توصیه می شود که لانژ با احتیاط انجام شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا