دانستنی ها

چگونه خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان کاهش دهیم؟

سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان است و سالیانه در استان فارس ۱۳۶۰ مورد جدید بیماری شناسایی و ثبت می‌شود. با توجه به اهمیت آگاهی در خصوص این بیماری، از نهم مهر تا نهم آبان، در ایران پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در حال برگزاری است.

به گزارش ریمینو، در برنامه های پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان سینه باید دو اصل مهم را بدانیم: راه های پیشگیری از سرطان، علائم هشدار دهنده سرطان.

ترکیبی از عوامل از جمله عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی برای ایجاد سرطان لازم است. برخی از این عوامل قابل اصلاح است، برخی خارج از اراده فرد است و قابل اصلاح نیست. بنابراین، افراد می توانند اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری انجام دهند. خوشبختانه، بسیاری از عوامل خطر که باعث سرطان سینه می شوند را می توان تغییر داد.

عوامل خطر غیر قابل تغییر

سن: خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می یابد. بیشتر موارد سرطان سینه در افراد بالای 50 سال رخ می دهد.

سابقه خانوادگی و جهش های ژنی: سابقه خانوادگی مثبت خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. 20 تا 30 درصد بیماران مبتلا به سرطان سینه سابقه خانوادگی دارند.

تحقیقات نشان می دهد که شاید تنها 10 درصد موارد سرطان سینه با عوامل ارثی مرتبط باشد که ممکن است باعث شود برخی از زنان به روش های پیشگیری و غربالگری توجه بیشتری داشته باشند.

سن قاعدگی زیر 11 سال است: شروع قاعدگی در سنین پایین یک عامل خطر برای سرطان سینه است. در طول اولین دوره قاعدگی در دوران بلوغ، بافت پستان در معرض استروژن و سایر هورمون ها قرار می گیرد و قرار گرفتن در معرض سطوح هورمونی ثابت را افزایش می دهد. قاعدگی در دختران چاق و غیر فعال زودتر اتفاق می افتد. بنابراین لازم است که نوجوانان و والدین آنها اهمیت فعالیت بدنی و تغذیه سالم را آموزش دهند. به ازای هر سال زودرس قاعدگی، خطر ابتلا به سرطان سینه 4 درصد افزایش می یابد.

سن یائسگی بالای 54 سال: یائسگی بالاتر با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. توقف چرخه قاعدگی باعث کاهش سطح هورمون های ترشح شده درون زا و پایان تکثیر سلول های سینه در سال های باروری می شود. خطر ابتلا به سرطان سینه به ازای هر سال تاخیر در یائسگی، 3 درصد افزایش می یابد.

قد: زنان قد بلند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. قد در بزرگسالان می تواند یک شاخص واضح از دریافت مواد مغذی در دوران کودکی و نوجوانی باشد و رشد سریع با قد مرتبط است که می تواند منجر به افزایش خطر جهش سلولی و سرطان شود.

نژاد و قومیت: زنان سفیدپوست نسبت به زنان آفریقایی آمریکایی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند و زنان آسیایی، اسپانیایی و بومی آمریکا در مقایسه با سایر گروه های نژادی و قومی خطر کمتری دارند. تفاوت بزرگ در خطر احتمالاً به دلیل سبک زندگی و عوامل محیطی و همچنین تفاوت های اجتماعی-اقتصادی است.

وضعیت اجتماعی-اقتصادی بهتر: خطر ابتلا به سرطان پستان با وضعیت اجتماعی-اقتصادی بهتر مرتبط است. زنان با وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتر تمایل به بارداری دیرتر دارند و فرزندان کمتری دارند. هر دو خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند.

سابقه هیپرپلازی (رشد بیش از حد سلول ها) در پستان: زنانی که از نظر بافت شناسی دارای یک سابقه قطعی بیماری خوش خیم «پرولیفراتیو» پستان هستند، در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. بیماری خوش خیم پرولیفراتیو، یک تکثیر غیرعادی سلول‌ها در مجاری و لوبول‌های پستان را شامل می‌شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا