دانستنی ها

چه غذاهایی کمبود آهن را بدتر می کند؟

به گزارش سرویس ترجمه پی ام آپ، آهن یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که به تولید گلبول های قرمز خون برای تقویت سیستم ایمنی، افزایش عملکرد ذهنی، بهبود قدرت عضلات و افزایش انرژی کمک می کند. آهن بخشی از پروتئینی به نام هموگلوبین در گلبول های قرمز است. کمبود آهن شایع ترین مشکلی است که بسیاری از افراد در تمام گروه های سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. کودکان، زنان باردار و افرادی که تحت دیالیز کلیه قرار می گیرند بیشتر از دیگران در معرض کمبود آهن هستند. از آنجایی که بدن انسان نمی تواند به تنهایی آهن تولید کند، باید از طریق غذا به دست آید.

چه عواملی باعث کمبود آهن می شود؟

از علل اصلی کمبود آهن می توان به عدم مصرف غذاهای غنی از آهن، مشکل در جذب آهن و از دست دادن خون اشاره کرد. هر یک از دلایل ذکر شده می تواند عامل کمبود آهن در بدن باشد.

کمبود آهن چه علائمی ایجاد می کند؟

علائم کمبود آهن شامل خستگی، خواب آلودگی، ضعف، تنگی نفس و سرگیجه است. همچنین می تواند باعث ایجاد مشکل در تمرکز و به خاطر سپردن چیزها شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که این علائم مختص کمبود آهن نیستند و ممکن است ناشی از شرایط دیگر باشند.

کدام غذاها حاوی آهن هستند؟

آهن در غذاها به دو صورت یافت می شود: «آهن هِم» و «آهن غیر هم». “آهن هم” بهتر از “آهن غیرهم” جذب بدن می شود و بیشتر در گوشت حیوانی، مرغ و غذاهای دریایی یافت می شود. آهن غیر هم در غذاهای گیاهی مانند غلات کامل، آجیل، دانه ها، حبوبات و سبزیجات برگ سبز نیز یافت می شود. کارشناسان معتقدند مصرف ویتامین C و آهن در یک وعده غذایی می تواند به افزایش جذب آهن کمک کند.

چه غذاهایی کمبود آهن را بدتر می کند؟

مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها مانند چای و قهوه و همچنین غذاهای حاوی کلسیم و فیبر مانع از جذب آهن می شود، بنابراین توصیه می شود این غذاها را در حد اعتدال مصرف کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا