اخبار روز

چهار علامت پوستی که نشان می دهد شما به بیماری کبدی مبتلا هستید

کبد نقش مهمی در سلامت و فرآیندهای بدن دارد. بنابراین، مشکلات کبدی می تواند روی پوست ظاهر شود، چهار ضایعه پوستی که نشان می دهد کبد بیمار دارید.

پوست زرد
یکی از بیش از 500 عملکرد کبد تولید و ترشح مایعی به نام “صفرا” است که چربی ها را می شکند و به هضم کمک می کند. ماده زرد رنگ بیلی روبین رنگدانه صفرا است. در بیماری کبد، بیلی روبین می تواند تجمع پیدا کند و باعث زردی پوست، سفیدی چشم ها و غشاهای مخاطی شود.

علاوه بر این، ادرار تیره می شود. سایر علائم زردی می تواند شامل تب، لرز، درد معده و مدفوع روشن باشد. شرایط پزشکی مانند عفونت، سنگ کیسه صفرا و اختلالات خونی و همچنین برخی داروها می توانند باعث زردی شوند. با این حال، ظاهر زرد رنگ می تواند نشان دهنده مشکل کبد شما باشد، به خصوص اگر همراه با علائم دیگر رخ دهد.

قرمزی کف دست
کبد نقش بسیار مهمی در تنظیم هورمون ایفا می کند و نوسانات در سطح هورمون باعث بیماری هایی مانند “اریتم کف دست” می شود. اریتم کف دست یک بیماری پوستی است که باعث قرمز شدن کف دست می شود. این مشکل می تواند ارثی باشد، اما می تواند نتیجه بیماری های مختلف نیز باشد.

عوامل مختلفی می تواند عامل قرمزی کف دست باشد، از جمله بارداری و بیماری های ارثی. اما بیماری کبد می تواند باعث گشاد شدن رگ های خونی دست و قرمز شدن کف دست ها شود. (این می تواند در پاها نیز رخ دهد و به آن اریتم کف پا گفته می شود.)

اگر هر دو کف دست (یا پا) قرمز هستند و وقتی آنها را فشار می‌دهید، ناحیه محو می‌شود (سفیدکننده‌ها) یا اگر کف دست‌های شما در لمس گرم است، اینها می‌تواند نشانه‌ای از اریتم کف دست باشد.

خارش پوست
در حالی که خارش پوست معمولاً با مسائلی مانند آلرژی، نیش حشرات و حتی گرد و غبار همراه است، اما می تواند به دلیل افزایش سطح نمک های صفراوی زیر پوست نیز ایجاد شود. خارشی که در شب بدتر می‌شود، ممکن است نشانه‌ای از مرتبط بودن این بیماری با کبد باشد.

طبق گفته کلینیک مایو، برخی از افراد ممکن است در ناحیه خاصی مانند کف پا یا کف دست دچار خارش شوند، در حالی که برخی دیگر در سراسر بدن خود خارش دارند. خارش همراه با بیماری کبد معمولاً شامل بثورات یا ضایعات پوستی نمی شود.

خارش پوست به دلیل بیماری کبد معمولاً اندام‌ها، به‌ویژه کف دست‌ها و کف پا را درگیر می‌کند و معمولاً با گرما (از جمله حمام آب گرم)، قاعدگی، درمان جایگزینی هورمون، اوایل بارداری و تماس با پشم تشدید می‌شود.

رگهای عنکبوتی
آنژیوم عنکبوتی رگ های خونی خوشه ای در نزدیکی سطح پوست است که می تواند نشانه ای از سیروز کبدی باشد. سیروز یک زخم در کبد است که در اثر انواع بیماری های کبدی ایجاد می شود.

از آنجایی که کبد در پردازش خونی که از معده و روده خارج می شود بسیار مهم است، وجود بافت اسکار این فرآیند را مختل می کند و جریان خون را کند می کند و باعث فشار می شود. این می تواند منجر به ظهور رگ های عنکبوتی یا لکه های قرمز روی بینی و سایر نواحی پوست و همچنین کبودی شود.

سایر بیماری ها مانند جراحات یا ایستادن طولانی مدت نیز می توانند باعث ایجاد رگ های عنکبوتی شوند. با این حال، اگر متوجه ظاهر رگ‌های عنکبوتی شدید و همچنین احساس ضعف، خستگی غیرعادی، گازهای زیادی دارید یا پوست یا چشم‌هایتان زرد به نظر می‌رسد، باید به پزشک مراجعه کنید.

۲۳۳۲۳۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا