اخبار روز

خبر مهم معاون وزیر صنعت برای متقاضیان خودروهای خارجی/فرمول قیمت گذاری خودروهای وارداتی اعلام شد.


مهدی دیغمی در نشست خبری اظهار داشت: سومین عرضه خودروهای وارداتی آغاز شد. ما 7 خودروی جدید و 2 خودروی وارداتی را معرفی می کنیم. راه اندازی ها ادامه دارد و تا یک هفته دیگر به روز رسانی سیستم راه اندازی یکپارچه خواهیم داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: فعلاً عرضه محدود به خودروهای موجود در ایران است و البته برای خودروهای وارداتی شرکت‌های معتبر و روی آب نیز رزرو می‌کنیم و مشتریان می‌توانند وارد شوند. در معاملات با شرکت ها در سری اول فقط گزینه های اول را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت هایی که در اولین پیشنهاد بودند قیمت نهایی را دریافت کردند مانند زوتی که مربوط به پارس خودرو است. قیمت سه خودروی دیگر وارد شورای رقابت شد که به زودی قیمت نهایی را دریافت می کند و پس از مشخص شدن نهایی، فراخوان تحویل برای متقاضیان ارسال می شود.

قائم مقام وزیر صامت در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد خودروهای وارداتی گفت: در حال حاضر در ایران خودرو عرضه می کنیم که از این تعداد حدود 8500 خودرو در ایران یا نزدیک کشور است.

وی افزود: شرکت سایپا تاکنون نزدیک به 600 خودرو ثبت نام و تحویل داده است.

دیغمی تاکید کرد: ارز به میزان کافی تامین شده است. پس از تحویل خودرو، شرکت ها با دریافت ریالی وارد مرحله بعدی عرضه ارز می شوند و بانک مرکزی در تامین ارز همکاری خوبی داشته است.

مسئول پروژه واردات خودرو وزارت امنیت تصریح کرد: تاکنون نزدیک به 250 میلیون یورو پرداخت شده اما بخشی از ارز توسط شرکت ها استفاده نشده و موفق به تهیه آن نشده اند. و منتظر دریافت ریال و دریافت ارز پس از فروش خودرو هستند.»

جزئیات فرمول قیمت گذاری بر حسب واردات

ضیغمی در خصوص فرمول تعیین قیمت علی الحساب خودروهای وارداتی، تصریح کرد: سازمان حمایت بر اساس مدارک شرکت ها، نرخ خودرو، سود واردکننده و بخشی از هزینه ها، قیمت علی الحساب را اعلام می کند. قیمت از این قیمت علی الحساب خیلی بالاتر نیست. هزینه هایی مانند مالیات، عوارض و هزینه های قانونی پس از ترخیص و نمایندگی و … نیز به قیمت خودرو اضافه می شود که در مرحله اول فروش، قیمت نهایی را حداقل 30 تا 35 درصد افزایش می دهد. و در این مرحله 15 تا 20 درصد افزایش می یابد.

وی افزود: تا پایان سال از نظر ارزی و سایر مولفه ها می توانیم بیش از 60 هزار خودرو عرضه کنیم. البته سوال دوم این است که شرکت ها چقدر ظرفیت واردات دارند.

دیغامی در پاسخ به سوالی مبنی بر عرضه خودرو به سایر متقاضیان غیر از این 31 هزار نفر که اسفند پارسال ثبت نام کرده بودند چطور می شود؟ وی گفت: هنوز تصمیمی گرفته نشده است اما فعلاً به غیر از سیستم مشکلی نداریم به جز چند خودرو که در اختیار شرکت ها قرار می دهیم و خود شرکت ها نیز ثبت نام مردم را انجام می دهند البته با همان قیمت های مصوبی که در دسترس هستند.»

وی افزود: تاکنون تقریبا 37 شرکت مجوز واردات، بیش از 20 شرکت ثبت سفارش و 15 شرکت ارز برای واردات دریافت کرده اند. اگر مشکلی هست مربوط به خود شرکت هاست نه وزارت حریم خصوصی.

قائم مقام وزیر صامت در خصوص واردات خودروهای ارزان قیمت اظهار داشت: حداقل یک خودروی استاندارد حداقل 7 هزار دلار قیمت دارد که با تمام هزینه ها بین 800 تا 950 میلیون تومان است.

واردات 2 هزار خودروی برقی آبان ماه

وی در خصوص خودروهای برقی تصریح کرد: برای واردات خودروهای برقی اعم از تمام برقی، هیبریدی، پلاگین و… برنامه جدی داریم. یک یا دو هزار ماشین برقی در این آبان ماه می رسد که در مرحله اول مشتری رانندگان تاکسی است، اما در مرحله بعد مردم عادی نیز می توانند خرید کنند زیرا این خودروها ارزان تر از خودروهای بنزینی هستند.

دیغمی بیان کرد: تاکنون حدود پنج شرکت داخلی درخواست داده اند و در حال حاضر اکثر خودروها چینی و تنها یک خودرو برند غیر چینی است. البته برای خودروی برقی محدودیت قیمتی نخواهیم داشت.


مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا