دانستنی ها

این علائم سرماخوردگی می تواند نشانه سرطان باشد!

 

احتمالا بیشتر از هر بیماری دیگری در طول زندگی خود سرما خواهید خورد. بزرگسالان دو تا سه بار در سال و کودکان خردسال چهار بار یا بیشتر در سال سرما می‌خورند.

به گزارش ریمینو، سرماخوردگی یک عفونت مسری دستگاه تنفسی فوقانی است که بینی، گلو، سینوس ها و نای را درگیر می کند. اولین علامت سرماخوردگی معمولا گلودرد است. سایر علائم اولیه شامل آبریزش بینی، عطسه و سرفه است. اگرچه علائم سرماخوردگی و آنفولانزا آشکار است و تقریباً برای همه شناخته شده است، بااین‌حال برخی از این علائم به خصوص اگر طولانی‌تر از حد معمول به‌طول بینجامند، می‌توانند نشان‌دهنده مشکلی جدی‌تر از جمله ابتلا به برخی سرطان‌ها باشند و نیاز به بررسی فوری توسط پزشک دارند.

آنها اغلب طولانی مدت هستند، ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی تر، از جمله برخی از انواع سرطان باشند، و ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشند.

* گلو درد

همه ما هر از گاهی دچار گلودرد می شویم. در نتیجه گلودرد، ممکن است خارش گلو، مشکل در بلع و حتی بوی بد دهان را تجربه کنید. با این حال، درد مداوم در گلو یکی از شایع ترین علائم سرطان حنجره است. سایر علائم سرطان گلو شامل سرفه، تغییر صدا، گوش درد و مشکل در بلع است.

* تورم گردن

تورم یا درد خفیف در گردن معمولاً نشانه ای از مبارزه بدن با عفونتی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا است. اگر این علامت بیش از یک یا دو هفته طول بکشد، ممکن است نشانه بیماری جدی تری مانند لوسمی یا لنفوم باشد. سایر علائم لوسمی عبارتند از تب، لرز، عفونت های مکرر، کبودی آسان و خونریزی مکرر بینی. علائم شایع لنفوم شامل تورم غدد لنفاوی در سراسر بدن، خستگی، تعریق شبانه و خارش پوست است.

* زخمهای دهان

زخم های دهان بسیار شایع هستند و در عرض یک هفته خود به خود برطرف می شوند. آنها معمولا در داخل دهان، روی گونه ها، لب ها یا زبان ظاهر می شوند. این زخم ها می توانند در اثر عوامل مختلفی مانند آلرژی غذایی ایجاد شوند. زخم دهان شایع ترین علامت سرطان دهان است، به خصوص اگر از بین نرود. علائم دیگر شامل کاهش وزن، مشکلات گفتاری، درد دهان و بوی بد دهان است.

* گرفتگی گوش

این علامت یکی از علائم رایج سرماخوردگی است و معمولاً زمانی رخ می دهد که شیپور استاش که گوش میانی را به پشت گلو متصل می کند، ملتهب می شود. علت کمتر شایع احتقان گوش، سرطان نادری به نام کارسینوم نازوفارنکس است. این عارضه نوعی سرطان سر و گردن است که از نازوفارنکس که قسمت بالایی گلو پشت بینی و نزدیک قاعده جمجمه است شروع می شود. فرد مبتلا به این بیماری ممکن است گوش درد، تورم صورت، ترشح چرک و خون از بینی، تورم غدد لنفاوی و خونریزی بینی را تجربه کند.

* صدای خشن

به گزارش دویچه وله، تغییر در صدا اغلب از علائم التهاب حنجره است. هنگامی که تارهای صوتی در گلو تحریک یا متورم می شوند. این می تواند صدای شما را خشن کند یا باعث شود صدای خود را به طور کامل از دست بدهید. با این حال، اگر لحن صدا برای بیش از سه هفته تغییر کند، ممکن است نشانه سرطان گلو باشد.

منبع: ایسنا

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا