دانستنی ها

ایستاده غذا خوردن بهتر است یا نشسته؟

به بچه ها می گوییم بشین غذا بخوریم. امروزه دانشمندان این توصیه را تایید می کنند و می گویند که غذا خوردن در حالت ایستاده می تواند درک ما از طعم غذا، دمای آن و حتی مقدار غذایی که می خوریم را تغییر دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، هر پنج حواس ما (بویایی، چشایی، بینایی، لامسه و شنوایی) هنگام غذا خوردن وارد عمل می شوند. آیا ایستادن هنگام غذا خوردن و حفظ تعادل و هماهنگی بدن می تواند بر این احساسات تأثیر بگذارد؟

تئوری پشت این موضوع این است که وقتی افراد استرس یا ناراحتی دارند، غذا طعم خوبی در دهان آنها باقی نمی گذارد. گفته می شود که غذا خوردن در حالت ایستاده باعث ایجاد استرس خفیف در بدن می شود، بنابراین این استرس روی تجربه شما در هنگام غذا خوردن تاثیر می گذارد.

وقتی ایستاده غذا می خوریم بیشتر حواسمان به چیزهای دیگر پرت می شود وقتی روی غذا تمرکز نکنیم و به لقمه هایی که می خوریم توجه نکنیم کمتر احساس سیری و سیری می کنیم.

برای برخی افراد، ایستادن هنگام غذا خوردن می تواند به تسکین علائم رفلاکس اسید کمک کند. یکی یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی است که می توان به آن کمک کرد. رفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که فشار زیاد در معده باعث می شود محتویات معده (از جمله غذا، اسید و مایعات گوارشی) به سمت بالا و داخل مری حرکت کنند. این عارضه علائمی مانند احساس سوزش در وسط قفسه سینه یا گلو، طعم ترش در دهان و آروغ ایجاد می کند.

رفلاکس اسید زمانی که بعد از غذا خوردن دراز می کشید بیشتر اتفاق می افتد. زیرا در این حالت خوابیده غذا و اسیدها به راحتی از معده بلند شده و وارد حلق می شوند که هم سطح معده است. با این حال، هنگام ایستادن، فشار کمتری به معده وارد می شود. بنابراین اگر در حالت ایستاده غذا بخورید، محتویات معده بالا نمی رود و در نتیجه رفلاکس و سوزش معده کاهش می یابد. البته این بدان معنا نیست که ایستاده غذا خوردن بهتر از نشستن است و در دراز مدت می تواند اثر معکوس داشته باشد.

علیرغم آنچه می گوییم، غذا خوردن در حالت ایستاده اثرات منفی بر هضم دارد:

می تواند باعث گاستریت و نفخ شود

از نظر فیزیولوژیکی، هنگامی که هنگام غذا خوردن ایستاده اید، خون در پاهای شما جمع می شود (به دلیل جاذبه زمین) و باعث خون ناکافی به دستگاه گوارش می شود. در نتیجه کربوهیدرات ها به خوبی هضم نمی شوند و باعث نفخ و ورم معده می شوند.

علاوه بر این، غذا خوردن در حالت ایستاده اغلب با سریع‌تر خوردن همراه است. سریع غذا خوردن نیز باعث می شود هوای بیشتری ببلعید که باعث نفخ می شود.

می تواند باعث پرخوری شود

همانطور که گفتیم، غذا خوردن در حالت ایستاده به شما امکان می دهد سریعتر غذا بخورید و این سرعت نتیجه کوتاهتر بودن زمان کلی غذا خوردن است. مشکل اینجاست که در این مورد ما به دلایل مختلف تشویق به پرخوری می شویم.

اول اینکه، غذا خوردن در حالت ایستاده اغلب با حرکت همراه است، که باعث هضم سریع‌تر می‌شود و می‌تواند باعث شود سریع‌تر احساس گرسنگی کنیم.

ثانیا وقتی ایستاده غذا می خوریم بیشتر حواسمان به چیزهای دیگر پرت می شود و وقتی روی غذا تمرکز نمی کنیم و به لقمه هایی که می خوریم توجه نمی کنیم کمتر احساس سیری و رضایت از غذا می کنیم. .

از سوی دیگر، هر چه زمان بیشتری را صرف جویدن غذا می کنیم، کمتر دچار پرخوری می شویم.

همه ما می دانیم که غذا خوردن دمای بدن را افزایش می دهد زیرا برای هضم غذا انرژی بیشتری می گیرد. به همین دلیل است که گاهی هنگام غذا خوردن گرم می شویم و حتی عرق می کنیم. برای همگام شدن با این روند، قلب ما برای کمک به سیستم گوارشی سخت‌تر کار می‌کند. وقتی پاهای ما پایین تر و پایین تر از قلب است، مثلاً وقتی روی صندلی می ایستیم یا می نشینیم، جریان خون به سمت پاها می رود، اما وقتی چهار دست و پا روی زمین می نشینیم، گردش خون در بدن ما بهتر می شود. این نیز به نفع قلب است; پس نشستن روی زمین و غذا خوردن برای قلب ما مفید است.

وقتی روی زانو می نشینیم و غذا می خوریم به هضم غذا کمک می کنیم. این وضعیت در یوگا که به فرد اجازه می دهد راحت تر و هوشیارتر باشد، سوکاسانا (راحت نشستن) نامیده می شود. اعتقاد بر این است که وقتی به این شکل می نشینیم تا غذا بخوریم، به طور خودکار پیامی به مغزمان می فرستیم تا برای هضم غذا آماده شود.

این انتخاب شماست که ایستاده یا نشسته غذا بخورید. نکته مهم این است که هنگام غذا خوردن روی غذا تمرکز کنید و به بدن و نیازهای آن توجه کنید.

در واقع، غذاخوران آگاه، یعنی افرادی که به غذا توجه می کنند و کاملاً در لحظه هستند، اغلب کمتر غذا می خورند، از خوردن بیشتر لذت می برند و بیشتر به غذاهای سالم روی می آورند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا