دانستنی ها

چیپس و بستنی نیز می توانند مثل مواد مخدر اعتیاد آور باشند

داده های یک مطالعه دانشگاه میشیگان نشان داد که افراد ممکن است علائم اعتیاد به غذاهای بسیار فرآوری شده مانند بستنی، چیپس سیب زمینی و سایر محصولات سرشار از قند و کربوهیدرات را نشان دهند.

کارشناسان 281 مطالعه از 36 کشور را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که 14 درصد از بزرگسالان و 12 درصد از کودکان علائم اعتیاد به غذاهای بسیار فرآوری شده را بر اساس  «مقیاس اعتیاد به مواد غذایی ییل» نشان می دهند.

داده های این مطالعه نشان داد که این اعتیادها در حد اعتیاد به الکل و دخانیات است.

«اشلی گیرهارت»، محقق اصلی و استاد روانشناسی در دانشگاه میشیگان، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ” پشتیبانی همگرا و ثابتی برای اعتبار و ارتباط بالینی اعتیاد به مواد غذایی بسیار فرآوری شده وجود دارد.” با اذعان به اینکه انواع خاصی از غذاهای فرآوری شده خواص اعتیاد آور دارند، ممکن است بتوانیم به بهبود سلامت جهانی کمک کنیم.

به گفته یکی از نویسندگان این مطالعه، اکثر غذاهایی که ما طبیعی یا حداقل فرآوری شده در نظر می گیریم، انرژی را به شکل کربوهیدرات یا چربی تامین می کنند، اما نه هر دو.

به نظر او می توان سیگار، الکل و … را ترک کرد اما نمی توان غذا نخورد.

در همین حال،  «ارین پالینسکی وید»، متخصص تغذیه مستقر در  «نیوجرسی»، به فاکس نیوز دیجیتال آمریکا گفت که نسبت به نتایج مشکوک است.

او به فاکس نیوز گفت: اگرچه غذاهای حاوی قند افزوده بالا می توانند مواد شیمیایی حس خوب را در مغز تحریک کرده و عادت کنند، قند به خودی خود به اندازه کوکائین یا سایر مواد مخدر اعتیاد آور نیست.

وی ادامه داد: مصرف شکر و سپس کاهش یا حذف آن از رژیم غذایی مانند یک اعتیاد واقعی علائم ترک و عوارضی را در پی ندارد.

به گفته این متخصص تغذیه، هوس غذایی پیچیده است و نه تنها به مشخصات غذایی یک غذا، بلکه به احساسات و رفتارهای آموخته شده پیرامون غذا نیز مربوط می شود.

برخی از یافته های کلیدی این تحلیل عبارت بودند از:

* غذاهای بسیار فرآوری شده که سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی های اضافه شده هستند می توانند اعتیادآور باشند.

* رفتارهای مرتبط با غذاهای بسیار فرآوری شده ممکن است معیارهای تشخیص اختلال مصرف مواد را در برخی افراد برآورده کند.

* درک این احتمالات مربوط به غذاهای بسیار فرآوری شده ممکن است به رویکردهای جدید مراقبت بالینی و رویکردهای سیاستی منجر شود.

اشلی گیرهارت گفت: درک وابستگی جهانی به این غذاهای بسیار فرآوری شده، به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت پایین این غذاها و در دسترس بودن آنها منجر به افزایش مصرف آنها می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای تغییر این عوامل و سایر عوامل اقتصادی و ساختاری که مردم را به سمت مصرف غذاهای فرآوری شده سوق می دهد، اقدامات جدی در حال انجام است.

در این میان متخصصان تغذیه خاطرنشان می کنند که رژیم غذایی سالم در حفظ سلامت جسمی و روحی بسیار موثر است.

به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، می توانید بسیاری از غذاهای فرآوری شده، از جمله سبزیجات کنسرو شده، میوه های یخ زده و محصولات لبنی پاستوریزه را مصرف کنید. با این حال، برخی از محصولات بسیار فرآوری شده مملو از نمک، شکر، مواد افزودنی و نگهدارنده هستند که می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

کاهش مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده یکی از موثرترین راه ها برای بهبود سلامت و بهبود کیفیت رژیم غذایی شماست.

در زیر به چند توصیه ساده برای کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده به نقل از مجله پزشکی  «هلث لاین» می پردازیم.

* میان وعده های سالم دم دست داشته باشید

وقتی وقتتان کم است، خوردن یک میان وعده از پیش بسته بندی شده در حال حرکت می تواند وسوسه انگیز باشد. با این حال، میان وعده های قابل حمل و مغذی می توانند انتخاب های غذایی سالم را آسان تر کنند. میان وعده های سالم شامل میوه های تازه، آجیل های مخلوط، سبزیجات و همچنین حمص و تخم مرغ آب پز می شود.

غلات تصفیه شده را با غلات کامل جایگزین کنید

به طور خاص، می توانید غلات تصفیه شده مانند ماکارونی، برنج، نان و غیره را با غلات کامل مانند برنج قهوه ای و ماکارونی گندم کامل جایگزین کنید. غلات کامل نه تنها حاوی مواد مغذی مهمی مانند فیبر هستند، بلکه نشان داده شده است که از آنها در برابر بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت و انواع خاصی از سرطان محافظت می کنند.

* آب بیشتری بنوشید

نوشیدنی های قندی مانند نوشابه، چای شیرین، آبمیوه و نوشیدنی های ورزشی دارای قند و کالری بالایی هستند اما مواد مغذی ضروری کمی دارند. جایگزینی تدریجی این نوشیدنی ها با آب در طول روز می تواند به کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده و بهبود کیفیت کلی رژیم شما کمک کند. برای طعم بیشتر، می توانید آب را با میوه ها یا سبزیجات تازه مخلوط کنید.

* سبزیجات بیشتری بخورید

حداقل یک وعده سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا مصرف غذاهای سالم و فرآوری نشده را افزایش دهید. این کار می تواند به سادگی اضافه کردن اسفناج به تخم مرغ های همزده، تفت دادن کلم بروکلی به عنوان غذای جانبی، یا مخلوط کردن هویج یا گل کلم در سوپ باشد. سبزیجات بسیار مغذی و منبع عالی فیبر هستند. خوردن آن باعث می شود حتی بین وعده های غذایی احساس سیری کنید.

* روال خرید خود را تغییر دهید

هنگامی که به فروشگاه مواد غذایی می روید، سبد خرید خود را با غذاهای سالم مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات پر کنید. هنگام خرید حتما برچسب غذاهای مورد علاقه خود را مطالعه کنید. از غذاهایی که حاوی سدیم، چربی های ترانس یا قند اضافه هستند خودداری کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا